Chokladtårta med hallon och chokladfingrar

Jag vet att jag är såå otroligt dålig på att uppdatera bloggen just nu. Men det är så otroligt mycket med jobb och annat just nu som tar upp den mesta tiden och som nattjobbarna orkar man då inte baka på dagarna. Men jag hoppas på ändring!
 
Som förlåt så kommer här receptet på en av mina favorittårtor. Den här bakade jag för något år sedan och den blev en succé direkt!
 
Jag kallar den "Succétårtan".
 
 
 
Du behöver:
 
Tårtbotten
1 dl kakao
2 dl socker
2 dl mjölk
150 gram mjukt smör
2 ägg
3 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver

Fyllning
2 paket Hallonmousse (På denna hade jag färdig som man bara blandar ihop. Finns att köpa i vanliga mataffärer)
Mjölk (Exakta antalet står på hallonmousseförpackningen)

Chokladkrämen som är runt tårtan
300 gram choklad (150 gram mörk choklad och 150 gram vanlig choklad)
2 dl vispgrädde
50 gram smör
 
Till chokladen som är spritsad på toppen
10 msk kakao
100 g smör
6 dl florsocker
4 msk grädde
2 äggvitor
 
Du behöver även hallon till dekorationen och 3 paket "chokladfingrar".
 
Gör såhär:
 
1. Börja med tårtbotten. Koka upp 1 dl kakao och 2 dl mjölk med hälften av sockret (1 dl) och låt svalna. Vispa smöret och resten av sockret poröst. Vispa ner ett ägg i taget. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en bunke och varva ner det och mjölkblandningen i smörvispet. Häll smeten i en smord form på 15 cm. Grädda i 175 grader i ca 35-40 minuter. Ett tips är att låta den svalna lite och sedan lägga den i en påse och frysa in den en stund. Då blir den lättare att skära våningarna i.
 
2. Gör i ordning hallonmoussen. Vispa ihop påsarnas innehåll och mjölken och ställ in i kylen tills den är klar att användas.
 
3. Skär våningarna i tårtbotten. När hallonmoussen är klar så brer du på den mellan lagrena på tårtbottnarna. Dra sedan bort den överflödiga moussen som runnit ut på kanterna av tårtan.

4. Gör sedan chokladglasyren. Bryt chokladen i bitar. Lägg i en bunke och tillsätt övriga ingredienser. Rör om och värm försiktigt i mikron eller vattenbad. Rör om ofta till en slät glasyr. Låt svalna lite så går det lättare att breda ut på tårtan, då är den inte megarinnig och fastnar bättre. Det kan bli glasyr över, jag är nämligen osäker på om vi hade dubbel sats på denna och jag har skrivit ihop det som dubbel i ingredienserna, för säkerhetsskull.

5. Ställ in tårtan i kylen igen så glasyren stelnar lite och blir kall.

6. När det snart är dags att ta ut den ur kylen så rör ihop chokladen till spritsningen. Smält smöret i en bunke i mikron (eller vattenbad) och rör i florsocker, kakao samt grädde. Vispa under tiden äggvitan till ett fast skum. Vispa inte för länge, bara tills äggvitan har tjocknat. Vänd i den vispade äggvitan i chokladblandningen och rör om.

7. Spritsa sedan chokladen på toppen av tårtan, först ett varv längst ut. Lägg sedan hallon ett varv och sedan choklad, sedan hallon osv.

8. Sätt sedan fast alla chokladfingrar runt tårtan. Jag kan rekommendera att ta lite av chokladen från spritsningen som är kvar i bunken och "limma" lite på baksidan av "fingrarna" när ni sätter fast dem på tårtan. Då sitter de bättre.

När ni satt alla chokladfingrar runt tårtan så kan ni avsluta med ett rött presentsnöre runt tårtan, det är bara till för dekoration. Tada! Succétårta som garanterat blir en hit!
 
 

? Amanda

Går den att frysa in? :)




? NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR