Nutellacheesecake med rostade hasselnötter och kolasås

 
'Här kommer en helt fantastisk Nutellacheesecake, toppad med rostade hasselnötter och kolasås. Lite lik en blandning mellan glassen 88:an och Nogger i smaken. Denna är SÅ enkel att göra och ska dessutom inte gräddas något i ugnen. Nu blev min botten ganska tjock och gör jag denna igen så kommer jag nog göra botten lite tunnare. Nedan är receptet jag gjorde, men mitt tips är att minska på mängden digistivekex lite, så botten inte blir så tjock. Och jag rekommenderar VERKLIGEN att göra en kolasås till, det blir pricken över i´et.
 
Du behöver:
 
1 burk nutella (rumstempurerad)
400 gram naturell cream cheese (rumstempurerad)
0.5 dl florsocker
1 dl rostade hasselnötter (Är de inte rostade så berättar jag här nere hur du kan göra för att rosta nötterna)
300 gram digistivekex
5 matskedar mjukt smör (rumstempurerad)
 
Kolasås:
 
1.5 dl vispgrädde
1 dl strösocker
0.5 dl ljus sirap
1 matsked smör
1 tesked vaniljsocker
 
Gör såhär:
 
1. Börja med att rosta hasselnötterna om de inte rostade. Sätt ugnen på 200 grader. Lägg hasselnötterna på en ugnsplåt med bakplåtspapper. Sätt in nötterna i ugnen i cirka 10 minuter. Ta sedan fram en kökshandduk och börja dra av det bruka skalet på nötterna. Låt svalna.
 
 
 
 
 
2. Dags att hacka nötterna, eller ännu bättre - ta fram en mortel.
 
 
 
 
3. När du är klar med nötterna så börja med att smula sönder digistivekexen. Lättast är att använda morteln, har du ingen mortel så lägg kexen i en fryspåse och banka med en kavel.
 
4. Häll de smulade digistivekexen i en bunke och ta i fem matskedar med mjukt smör. Blanda runt. Ta sedan även i en matsked av nutellan och lite av nötterna och blanda igen. Tryck sedan ut blandningen i en rund form med avtagbara kanter. Ställ in formen i frysen i cirka 15 minuter.
 
5. Efter 15 minuter så börja med att lägga 400 gram nutella i en bunke och blanda med en halv dl florsocker. Häll sedan i resten av nutellan och blanda runt till en jämn smet.
 
 
 
6. Häll sedan smeten i formen och strö över nötter ovanpå. Täck med plastfolie och ställ in i frysen i minst fyra timmar. När det är dags för servering så låt den stå framme i runt 10 minuter innan servering så den blir lättare att skära i. Under tiden kan du förbereda en kolasås. Det ger du genom att koka upp 1.5 dl vispgrädde med en dl socker och en halv dl ljus sirap. Den ska koka en liten stund men var jättenoga med att vispa runt i den hela tiden, annars bränns den.  Avsluta med att hälla i en matsked smör och en tesked vaniljsocker. Serveras varm eller kall.
 
 
 
 
 
 
Bilderna är anpassade för datorer så det är möjligt att de ser annorlunda ut i telefonerna.

så gott :D

? Celine

Jag dör så gott!

ser gott ut :D

nämen så gott!

GUD VAD GOTT!!!! Måste testa :D




? NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR